دندانپزشک برتر

ساخت وبلاگ

دندان پزشکی نیز مانند تمامی شغل هاف از ابزار و وسایلی برای ارائه بهتر و گسترده تر به مشتریان خود استفاغده میکند.

از جمله ی این تجهیزات می توان به یونیت و صندلی، ساکشن ها، دریل دندانپزشکی، مته های دندانپزشکی، سرنگ دندان، قالب ها، سرنگ آب و هوا، لایت کیور، دوربین داخل دهانی، کمپرسور، موتور آویز، تابوره، آمالگاماتور، استریلیزاتور، آنگل و هند پیس اشاره کرد. البته این ها تمام وسایل دنداپزشکی نیستند و دندانپزشکی ها امروزه با ابزارهای فراوانی تجهیز شده اند.

امروزه کلینیک ویژه دندانپزشکی برای انجام کارهای درمانی دهان و دندان با بهترین و جدیدترین تجهیزات دندانپزشکی وجود دارند که در آن جا مجرب ترین و بهترین دندانپزشک کودکان ، بهترین متخصص ایمپلنت و بهترین پزشکان جراحی به مردم ارائه خدمات می کنند.

در زیر به مهترین و پر کاربردترین وسایل یک کلینیک دندانپزشکی اشاره می شود:

آینه دهان

این ابزار شاید کم ترس‌ترین لوازم دندانپزشکی است اما با این وجود ابزار مهمی است.

آینه دهانی یک آینه کوچک است که یک دسته فلزی دارد. این ابزار دو کاربرد دارد: نخست این که دندانپزشک با استفاده از آن می‌تواند داخل تمام دهان را مشاهده کرده و معمولاً می‌تواند به مشاهده قسمت‌هایی که پیچیدگی‌های فیزیکی دارد کمک کند. با استفاده از این آینه پیدا کردن پوسیدگی دندان و مشکلات احتمالی دیگر دهان راحت‌تر است که در صورت استفاده نکردن از این ابزار قابل شناسایی نیستند.

ثانیاً این ابزار به دندانپزشک کمک می‌کند که بدون استفاده از دست، زبان شما را جابه‌جا کرده یا آن را به سمت داخل گونه‌های شما هدایت کند.

فورسپس

فورسپس(به انگلیسی: Forceps) یا انبر ابزاری دستی بوده و برای گرفتن و نگه داشتن اشیاء بکار می‌رود.

زمانی از فورسپس استفاده می‌شود که به علت عمیق بودن ناحیه عمل، ناچار به وسیله‌ای با دسته بلند و جا انگشتی برای فیکس کردن انگشتان می‌باشیم که فورسپس همین ویژگی‌ها را دارا می‌باشد. در خارج از رده پزشکی و نزد عوام (انگلیسی زبان) معمولاً از فورسپس به عنوان موچین، انبرک، انبردست‌ها، کلیپ یا گیره اشاره می‌شود.
فورسپس پزشکی از جنس فولاد کربنی بوده و قابلیت استریل شدن در دمای بالای اتوکلاو را دارد. در دندانپزشکی نیز به گیره مخصوص کشیدن دندان، فورسپس گفته می‌شود
امروزه نوع یکبارمصرف و از جنس پلاستیک نیز مورد استفاده دارد. نوع دیگری از فورسپس در مامایی استفاده می‌شود و فورسپس مامایی نام دارد که توسط خانوادهٔ چمبرلین اختراع شد؛ کار آن‌ها قابلگی بود.

چون اغلب نوزادان با سر بدنیا می آمدند، برای همین فورسپس مامایی که توسط آن‌ها طراحی شد، دارای دو تیغهٔ مسطح با اندکی قوس بود و سر نوزاد را به طور کامل دربر می‌گرفت. با یک کشش بسیار ملایم سر نوزاد بیرون می‌آمده و بقیه بدن به راحتی خارج می‌شد.

یونیت دندان پزشکی

یونیت دندان پزشکی یک ثندلی همراه با وسایل دندانپزشکی است که به آن وصل است و به تنهایی یک مطب دندان پزشکی است.

یونیت دندانپزشکی دارای ورودی آب ، هوا و خروجی فاضلاب میباشد که برای ساکشن ها،شیر آب لیوان ، پوآر ، اینسترومنت ها کاویترون و کراشور استفاده میشود.

قطعات اصلی یونیت  دندانپزشکی شامل چراغ ، ساکشن ، کاسه کراشور ، میز پزشک (تابلت ) تابور ها و کمپرسور میباشد.

صندلی دندانپزشکی از تکنولوژی  سیستم الکتریکی و پنوماتیکی بهره مند میباشد که  جهت  تسلط پزشک برای جا به جای و عدم تکان و لرزش بیمار و محکم بودن آن طراحی شده است.

این صندلی شامل شاسی ، زیر سری ، زیر دستی ، تشک  و پشتی صندلی میباشد.

تشک صندلی عموما از جنس چرم میباشد.

پشتی صندلی توسط موتور تغییر زاویه ، جا به جایی را انجام میدهد و نوع جنس آن از پارچه قابل شستشو است.

با بدن انسان متناسب میباشد.

زیر سری دارای حالات مختلفی از جمله تغییر زاویه سر ، تغییر ارتفاع و تغییر زاویه زیر گردن میباشد.

نکته مهم در زیر سری این است که در حین درمان توسط  دندانپزشک نباید لرزشی صورت بگیرد .

تابوره

صندلی تابوره صندلی‌های چرخدار بدون تکیه هستند که در بارها و هم‌چنین در آزمایشگاه از آن استفاده می‌شود.
تابوره جهت نشستن جراح، کمک جراح، متخصصین بیهوشی در هنگام عمل جراحی در اتاق عمل مورد استفاده قرار می‌گیرد و در اندازه‌های مختلف قابل دسترس است.این صندلی قابلیت قابلیت تنظیم ارتفاع نیز دارد.
این صندلی باید بعد از هر عمل جراحی باید استریل مجدد شود.

مکنده بزاق یا ساکشن

برخلاف ابزارهای دیگر دندانپزشکی، مکنده بزاق یکی از لوازم دندانپزشکی است که کنار آمدن با آن راحت‌تر است و در بسیاری از مواقع نیز باعث خنده می‌شود. زمانی که دندانپزشک در حال معاینه دهان شما است غالباً به یک فضای خشک نیاز دارد.

تجهیزات دندانپزشکی ساکشن یک لوله بلند است که به یک دستگاه مکنده متصل بوده و بزاق را از دهان شما خارج می‌کند.

شما ممکن است صدای دستگاه ساکشن را بشنوید و سر دستگاه را داخل گونه‌های یا روی زبان خود احساس کنید اما این چیزی نیست که باعث ترس شما شود. در هنگام انجام فرایندهای دندانپزشکی ممکن است نیاز باشد که دندانپزشک از آب در دهان شما استفاده کند .در این موارد شما باید مکرراً دهان خود را ببندید تا دستگاه بتواند آب جمع شده در دهان شما را از آن خارج کند.

لایت کیور

زمانی که دندانپزشک تشخیص دهد که دندان ترمیمی را باید با مواد کامپوزیتی پر کرد باید از دستگاه لایت کیور استفاده کرد.   برای محکم کردن مواد کامپوزیتی از لایت کیور که با نور ماوراء بنفش باعث فشردگی سریع کامپوزیت میشود استفاده میکنند

دستگاه لایت کیور دارای لامپ LED یا هالوژنی میباشد و همانطور که مطلع هستید مزیت  لامپ های LED مانند هالوژنی گرما تولید نمی کند و به همین دلیل کاربرد بیشتری دارد .

تابش نور لایت کیور سه نوع میباشد:

تابش پالس که شدت نور کم و زیاد میشود 

تابش RAMP  که شدت نور از کم شروع میشود و با گذشت زمان شدت نور  افزایش می یابد.

تابش ثابت هم بدین صورت است که نور با شدت ثابت تابیده میشود.

اجزای داخلی لایت کیور شامل موارد زیر است:

اجزاء داخلی دستگاه لایت کیور :

  • برد الکترونیکی کنترل جریان نور
  • ترانس تبدیل ولتاژ
  • لامپ هالوژنیک
  • کابل یا شیلنگ هدایت نور
  • هندپیس
  • رفکلتور
  • کلیدهای خاموش و روشن دستگاه
  • سوئیچ های سیگنال

قالب ها

اگر شما نیاز به روکش‌های دندانی یا محافظ دهانی دارید، دندانپزشک ممکن است از قالب برای دندان‌های شما استفاده کند.

این قالب‌ها ترسناک نیستند ولی به هر حال، فریم‌هایی هستند که با مواد نرم پر شده و در دهان بیمار قرار داده می‌شوند. زمانی که شما دهان خود را بسته و دندان‌ها را روی هم قرار می‌دهید، قالب شکل دندان شما را به خود می‌گیرد.

مواد قالبگ یری مزه و طعم خوبی ندارند اما پس از گذشت چند ثانیه قابل تحمل می‌شوند. حتی برخی از دندانپزشکان از اسانس‌ها یا خوشبوکننده‌های متنوعی برای کودکان استفاده می‌کنند.

اکنون شما اطلاعات بیشتری در مورد ابزاری که در اقدامات دندانپزشکی معمولی به کار برده می‌شوند کسب کنید دیگر از ترس زیر پتو مخفی می‌شوید. این ابزار در دستان یک دندانپزشک متخصص بدون ضرر بوده و وی ممکن است مواردی که باعث ترس و آزار شما می‌شوند را به روش‌هایی مانند بیهوشی خنثی کند.

شما می‌توانید با اطلاعاتی که در مورد هر ابزار دندانپزشکی دارید، دندانپزشک خود را شگفت‌زده کنید.

دندانپزشک برتر...
ما را در سایت دندانپزشک برتر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دندونپزشک densis بازدید : 212 تاريخ : دوشنبه 5 اسفند 1398 ساعت: 20:54